Mýty o zimních gumách

 Tak už zase silnice pořádně kloužou. Obecně uznávanou povinností už se pomalu stává používání zimních gum na autech.  Ale i když je máme „obuté“, často si o nich myslíme pěkné pitominy. Zkuste schválně porovnat svoje představy o zimních gumách s pravdou! A odkud že jsme tu pravdu vzali? Od chlapíků z GoodYear, myslím, že vědí, o čem mluví.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou drahé
Pravda: Cenový rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je většinou minimální

Oproti letním pneumatikám totiž mají zimní gumy jasné výhody a výrazně zvyšují bezpečnost na silnici. Je to dáno složením běhounové směsi – letní pneumatiky se při nízkých teplotách opotřebovávají podstatně více, měkký běhoun zimních pneumatik zas není přizpůsoben pro teplé letní počasí. Změna pneumatik ve správnou roční dobu zvyšuje kilometrový proběh a prodlužuje životnost. Goodyear doporučuje přezutí z letních pneumatik na zimní při teplotách okolo 7 °C.

I investice do zimních ráfků se po několika sezonách vrátí a podstatně usnadní celý proces výměny letních pneumatik za zimní a naopak. Mnoho autoservisů navíc nabízí uskladnění letních pneumatik během zimního období, často bez dalších poplatků.

 Mýtus 2: Zimní pneumatiky jsou zbytečné, pokud nežijete v místech, kde jsou silnice pravidelně pokryté sněhem a ledem.
Pravda: Zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy při nízkých teplotách za každého zimního počasí. A na každém povrchu.

V zimě ztrácejí letní pneumatiky na kluzkém, studeném povrchu vozovky záběr daleko rychleji. Jízda na letních pneumatikách v zimě může mít za následek prodloužení brzdné dráhy. Moderní zimní pneumatiky se speciálními technologiemi lamel byly vyvinuty tak, aby poskytovaly záběr nejen na sněhu a ledu, ale také na studených a zablácených vozovkách. Měkčí běhounová směs zimních pneumatik poskytuje při nízkých teplotách a na studeném povrchu lepší vlastnosti než běhoun letních pneumatik.

Příklad: Automobil se zimními pneumatikami jedoucí na sněhu rychlostí 80 km/h zastaví asi po 70 m. Automobil s letními pneumatikami by za stejných podmínek potřeboval na zabrzdění více než 110 metrů…

Mýtus 3: Zimní pneumatiky nejsou na autě tak pěkné jako letní
Pravda: Moderní zimní pneumatiky mají často velice atraktivní provedení

Dnešní generace zimních pneumatik je stejně atraktivní jako pneumatiky letní a je přizpůsobená pokročilému designu moderních vozů.

Pro zimní pneumatiky není nutné používat ocelové ráfky s plastovými kryty. Běžně dostupné jsou už i speciální aluminiové ráfky určené pro zimní provoz.

Mýtus 4: Zimní pneumatiky neposkytují při jízdě dostatečný komfort.
Pravda: Zimní pneumatiky umožňují komfortní jízdu na všech typech povrchů.

Většina zákazníků nepozná při výměně letních pneumatik za zimní žádný rozdíl v komfortu. I na suchých dálnicích při vysoké rychlosti poskytují moderní zimní pneumatiky vysokou úroveň jízdního komfortu a velmi nízkou hlučnost.

Mýtus 5: Výkonnost zimních pneumatik nezávisí na hloubce dezénu.
Pravda: U zimních pneumatik platí, že čím větší hloubka dezénu, tím lepší výkonnost na zimních vozovkách.

Mnoho evropských zemí má přímo v předpisech jasně danou hloubku dezénu. Pneumatiky jsou většinou vybaveny ukazatelem opotřebení dezénu umístěným na hranici 1,6 mm. U zimních pneumatik je ale minimální doporučovaná hloubka dezénu 4 mm.

Mýtus 6: Zimní pneumatiky nepodávají dobrý výkon při vysokých rychlostech.
Pravda: Moderní zimní pneumatiky mají i při vysokých rychlostech velmi dobrou výkonnost.

Goodyear nabízí zimní pneumatiky určené pro rychlosti až do 270 km/h. I při takto vysokých rychlostech poskytují tyto gumy maximální jízdní výkonnost a ovladatelnost, a díky speciálně upravené běhounové směsi garantují rovněž nízkou spotřebu paliva a minimální hlučnost. To je ale extrém. I tak je ale fakt, že rychlost jízdy se u zimních pneumatik za několik posledních let v průměru podstatně zvýšila. Index rychlosti se nachází na bočnici pneumatiky a je udáván velkými písmeny. Například písmeno Q znamená, že pneumatika je vhodná pro rychlosti do maximálně 160 km/h, H udává maximální rychlost 210 km/h, T je pro 190 km/h, V až do 240 km/h. W je pro agenty Bondy protože umožňuje nejvyšší rychlost až 270 km/h.

Mýtus 7: Vozy SUV a 4×4 nepotřebují zimní pneumatiky.
Pravda: Blbost! Pro těžké vozy SUV jsou zimní pneumatiky obzvlášť důležité.

Kvůli vyšší hmotnosti moderních sportovně-užitkových a 4×4 automobilů se důrazně doporučuje vybavit je zimními pneumatikami, které zajistí větší bezpečnost, přilnavost a ovladatelnost na kluzkých a zledovatělých vozovkách. Při jízdě s letními pneumatikami na sněhu a ledu ztrácí náhon na čtyři kola význam!

Mýtus 8: Nezáleží na tom, jak a v jakém pořadí nasadím zimní pneumatiky.
Pravda: Řidiči by měli zimní pneumatiky nasazovat podle zvláštních pravidel.

Pokud je potřeba zimní pneumatiky vyměnit, doporučuje se přezout všechna čtyři kola, abyste měli jistotu, že budou všechny pneumatiky reagovat stejným způsobem. Rovněž by se měl používat stejný typ a model pneumatik. Kombinace různých typů zimních pneumatik může mít za následek nečekané chování vozidla.

Ze stejného důvodu se také nedoporučuje jezdit se zimními pneumatikami pouze na hnané nápravě. Zimní a letní pneumatiky by se nikdy neměly kombinovat.

Mýtus 9: Zimní pneumatiky zvyšují spotřebu paliva.
Pravda: Už ne! Moderní zimní pneumatiky většinou nemají vyšší valivý odpor než letní.

Valivý odpor zimních pneumatik je zpravidla srovnatelný s letními pneumatikami. Způsob, jak valivý odpor u zimních osobních pneumatik snížit, je stejný jako u letních: specifická konstrukce pneumatiky a materiály vyvinuté tak, aby zabránily deformaci pneumatiky a ztrátě energie při pohybu vozidla. Tím je snížen valivý odpor, spotřeba paliva a emise CO2.

Mýtus 10: Úplně nové letní pneumatiky jsou do zimních podmínek dostačující, protože mají dostatečně hluboký dezén.
Pravda: Zimní pneumatiky dosahují na zimních vozovkách výrazně lepší výkonnosti než letní pneumatiky.

Zimní pneumatiky poskytují za každého zimního počasí vždy podstatě lepší výkonnost než letní pneumatiky. Doporučuje se používání zimních pneumatik, protože jsou vyvinuté tak, aby si poradily se specifickými zimními podmínkami. Lepší výkonnost za chladného zimního počasí poskytují zimní pneumatiky díky několika klíčovým vlastnostem – typu a složení běhounové směsi, speciální technologii lamel a odlišnému provedení dezénu. Při nízkých teplotách a na zledovatělých a zasněžených vozovkách je brzdná dráha automobilu se zimními pneumatikami podstatně kratší než u stejného vozu s letními pneumatikami.

Kdo poctivě dočetl až sem, ať si opravdu poctivě položí ruku na srdce a přizná, co z toho si opravdu myslel správně… Zimní guma je prostě v zimě lepší. Protože je zkrátka zimní. A je lepší si koupit hnedka sadu zimáků, než si napřesrok číst Brejle v invalidním vozíku. Ne?

Komentáře

  1. Petrpavel napsal(a)

    Pravda pravdoucí. Jen dovětek : z několika testů i na základě vlastní zkušeností vím, že na zimních pneu se dá jezdit kvalitně a bezpečně po celý rok. Kvalita jízdy v létě možná o jedno-dvě procenta nižší než u letních, opotřebení zimních pneu v létě o dvě procenta vyšší (o jiném možném problému nevím a nikde jsem se o nějakém nedočetl) a proto : doporučuji těm, kdo nejezdí jako blázni, kdo najezdí do takových 10 000 km ročně, kde chtějí ušetřit čas a peníze za přezouvání dvakrát ročně.

Napsat komentář